Apua motoriseen levottomuuteen nukkumaanmenoaikana (Mitä on motorinen levottomuus?)

Mitä on motorinen levottomuus?
Viimeisin julkaisu aiheesta: Hyviä vinkkejä ja ideoita
11. toukokuuta 2022

Levottomat illat ennen nukkumaanmenoaikaa - kuulostaako tutulta?

Nukkumaanmeno viivästyy. Eilen koko prosessi kesti ainakin 2 tuntia, ja tänään voit odottaa samaa. Onko se jokapäiväistä elämääsi tällä hetkellä? Silloin et ole yksin. Tunteja kestävä nukkumaanmenorutiini voi olla uuvuttavaa, ja se voi johtaa myös konflikteihin kotona.

Jos jaksat pysyä hereillä 5 minuuttia, kannattaa lukea tämä Leluakatemian blogiartikkeli, missä lasten toimintaterapian ja sensomotoriikan asiantuntija Ann Helene Kristensen antaa sinulle vinkkejä viiteen fyysiseen leikkiin, jotka rauhoittavat levottoman lapsen kehoa. Stimuloimalla mm. lihas-nivelaistia voi lapsesi nimittäin vähentää motorista levottomuutta, joka voi tehdä nukahtamisesta lapsellesi niin ärsyttävän vaikeaa.

Kuka on Ann Helene Kristensen?

Ann Helene toimintaterapeutti kertoo motorisesta levottomuudesta

Ann Helene Kristensen on uusin lisäys Leluakatemian asiantuntijapaneeliin, ja olemme erittäin iloisia saadessamme hänet mukaan tiimiin.

"Olen toimintaterapeutti ja erikoistunut normaaleihin lapsiin. Työskentelen päivittäin lasten, vanhempien ja muiden lasten hoitajien kanssa luodakseni heille parhaan mahdollisen arjen. Minulla on Kööpenhaminassa lasten sensorimotoriseen kehitykseen keskittynyt yritys baby-steps.dk, jossa autan vanhempia tarjoamaan lapsille parhaat olosuhteet terveelle kehitykselle. Voit myös seurata podcastiani täältä."

Mitä on motorinen levottomuus?

Motorinen levottomuus on luonnollinen osa lasten ja aikuisten kehitystä, myös nukkumaan mennessä.

Kehon tarvitsee vain käsitellä päivän kaikki ärsykkeet ennen kroppa voi tehdä tilaa höyhensaarten rauhallee. Jos huomaat, että lapsesi on usein levoton nukkumaanmenoajan lähestyessä, tässä parhaat neuvoni hyvän iltarutiinin muodostamiseen.

Ensin kuitenkin kerron, mitä motorinen levottomuus on, ja sitten saat konkreettisen opastuksen, kuinka voit auttaa lapsesi kehoa rauhoittumaan muutamien hyvien, fyysisten leikkien avulla.

Motorinen levottomuus on täysin normaalia. Toisin sanoen on positiivista, että keho ilmaisee tarvetta liikkua ja tulla käytetyksi. Aisteja ruokitaan uusilla vaikutelmilla.

Koemme ja elämme kuitenkin kaiken kehomme ja aistiemme kautta. Kun aivot vastaanottavat aistiärsykkeen, se on niille kuin ravintoa. Motorinen levottomuus ei ole siis jotain, mistä täytyisi päästä eroon. Mutta sellaiseen levottomuuteen, joka vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ja estää osallistumisen jokapäiväiseen toimintaan, voimme yrittää vaikuttaa.

Miten motorinen levottomuus ilmenee?

Pieni vauva voi esimerkiksi tampata jalkojaan lattiaan ja vanhempi lapsi juoksentelee ympäriinsä ja ryömii pitkin huonekaluja.

Molempia ohjaa sama asia, nimittäin lapsen varaukseton halu tutkia omia sensomotorisia taitojaan.

Motorinen levottomuus on siis aivojen tarvetta käyttää kehoa ja aistia maailmaa kehonsa kautta. Se kihisee ja kihelmöi.

Kun annamme lastemme käyttää kehoaan, tämäkin tarve helpottaa. Tiedämme kaikki, miten hyvää uni silloin on, kun olemme olleet fyysisesti aktiivisia. Olemme esimerkiksi käyneet pitkällä lenkillä koiran kanssa, pelanneet jalkapalloa tai harrastaneet muuta liikuntaa, ja illalla huomaamme, miten jalat ja vartalo vain rentoutuvat.

Miksi lapsen motorinen levottomuus pahenee iltaisin?

Koetko sinäkin, että lapsen levottomuus usein pahenee juuri illalla, kun olisi nukkumaanmenoaika? On melko yleistä, että koemme levottomuuden voimakkaampana illalla. Tämä on kokemus monissa perheissä, jotka käyvät Babysteps.dk:ssä.

Usein kyse on meidän omasta käsityksestämme tai odotuksistamme siitä, että nyt lapsen täytyy rauhoittua. Lapsi ei siis välttämättä ole levottomampi, hän ei vain ole rauhoittunut siten, kuin me olimme odottaneet tai toivoneet. Puhun asiakkaideni kanssa lapsen iltarutiiniajasta, mikä ei vielä tarkoita nukkumaanmenoaikaa. Sen sijaan se on aika, jolloin tartumme työkalupakkiimme auttaaksemme lapsen kehoa rauhoittumaan. Yritä tarkkailla, kuinka omat odotuksesi vastaavat todellista tilannetta päivällisen jälkeen, jolloin nukkumaanmenoika lähestyy.

Joskus aloitamme rauhoittavat toimet jo kylvyssä. Käytämme lämmintä vettä ja vedenpainetta rauhoittavan vaikutuksen saamiseksi, ja tämän lisäksi erilaiset rauhalliset kylpyleikit, kuten ovat pinottavat palikat ja kupit todella hyviä auttamaan keskittymisessä ja rauhoittumisessa.

Kun ymmärrämme, että koemme lapsen levottomuuden erittäin vaikeana siksi että me itse oletamme heidän rauhoittuvan, silloin on usein helpompi käsitellä tätä lapsen motorista kihinää ja kihelmöintiä. Kun tiedostat sen, että omat odotuksesi vaikuttavat kaikkein eniten siihen miten koet tilanteen, sinulla on käsissäsi avaimet tilanteen muuttamiseen rakentavammaksi.

Rutiinit ja piktogrammit voivat myös helpottaa (motorista) levottomuutta

Aivot pitävät rutiineista. Kun rutiinit sujuvat, aivot voivat rentoutua. Varsinkin päivän päätteeksi, kun olemme kaikki väsyneitä, rutiinit usein pelastavat tilanteen. Jos emme koe mitään uutta, aivojen ei tarvitse olla ongelmanratkaisu- ja valmiustilassa. Tämä antaa paremmat lähtökohdat rentoutumiselle.

Piktogrammit ovat loistava työkalu rutiinien luomisessa, myös meille aikuisille. Piktogrammit luovat yleiskatsauksen päivän aktiviteeteista, jolloin on helpompi ennakoida, mitä tulee tapahtumaan. Mietihän, kuinka usein itse tarkistat kalenteriasi päivän aikana saadaksesi yleiskuvan päivän kulusta?

Näillä keinoilla voit vähentää lapsesi motorista levottomuutta iltaisin

Hallitseeko motorinen levottomuus myös sinun ja lastesi iltoja? Tutustu siinä tapauksessa näihin vinkkeihin.

Motorista levottomuutta ei tule hoitaa. Se ei ole lapsesi aistien oikosulkutila. Eikä se ole sairaus. Mutta sen käsittely voi olla hieman hankalaa, koska se laittaa kapuloita meidän aikuisten suunnitteleman päivärutiinin rattaisiin. Jos lapsesi voisi levottomuuden iskiessä vain hyppiä voltteja pihalla, kiivetä puihin tai laskea mäkeä, ei varsinaista ongelmaa olisi. Mutta harvan arki joustaa tällaisiin ratkaisuihin.

Voimme auttaa lapsiamme lukemalla heidän kehonsa signaaleja. Levottomuus on viesti siitä, että aivot ja aistit etsivät viihdykettä, virikkeitä, haastetta – jotain työstettävää. Aivan kuten kehomme viestii nälkää ruoan puutteessa, aivot ilmaisevat ärsykkeiden puutetta.

Alla ehdottamani leikit ja aktiviteetit eivät ole pikaratkaisuja, jotka hävittävät levottomuuden viidessä sekunnissa. Koska sitä emme edes tavoittele. Mutta pelit voivat auttaa lastasi ja helpottaa iltaanne – ja nukkumaanmenoaikaa.

5 ehdotusta fyysisiin leikkeihin, jotka helpottavat motorista levottomuutta

Kaikkien näiden leikkien tarkoituksena on antaa lapsesi keholle ja aivoille niiden tarvitsemat ärsykkeet. Ei ole nimittäin yhdentekevää, kuinka täytät ärsykkeentarpeen. Nopeatempoinen jalkapallo-ottelu vaihtuvilla taktiikoilla ja nopeilla taklauksilla tai jääkylmä suihku esimerkiksi eivät ole hyviä ideoita. Mutta nämä 5 leikkiä ovat.

Hyviä vinkkejä ovat:

  • Pyri välttämään nopeatempoisia tai tiuhaan vaihtuvia aktiviteetteja.
  • Keskity leikkeihin, joissa lapsen on käytettävä lihaksiaan työntääkseen, vetääkseen, painaakseen ja vastustaakseen. Vastustus auttaa stimuloimaan lihas-nivelaistia. Lihas-nivelaisti on ensisijainen aisti, joka aiheuttaa monille motorista levottomuutta.
  • Voit lukea lisää lihas-nivelaistista tai proprioseptisestä järjestelmästä aistimotoriikkaa käsittelevästä leikkioppaastamme täältä.

Leikki nro 1: Nappaa kultakimpale

 Voimistelupalloista apua motoriseen levottomuuteen

Tykkään kehittää leikkejä näillä suurilla voimistelupalloilla tai maapähkinän muotoisilla palloilla, joista lapsen on pidettävä kiinni koko kehollaan, kun yrität vetää sitä pois. Iso pallo voi olla kultahippu, jonka rosvo yrittää napata.

Leikki nro 2: Puske ja puserra

Isoilla palloilla leikkiminen vähentää motorista levottomuutta 

Vaikka rauhoitamme aktiviteettitasoa, kaiken ei tarvitse olla aivan hiljaista. Hyvässä leikissä voi käyttää lihaksiaan, mutta se on myös rauhoittava ja stimuloi kroppaa kauttaaltaan. Hyvä "puske ja puserra" -leikki on pallotaistelu, jossa käytät suurta Pilates-palloa ja lapsen tehtävä on työntää sitä jaloillaan niin kovin kuin pystyy, kun itse työnnät palloa käsillä takaisinpäin.

Leikki nro 3: Hieronta jämäkästi painaen.

 Hieronnasta apua motoriseen levottomuuteen

Joillekin lapsille jämäkkä, mutta rauhallinen paine ja pehmeä musiikki ovat loistava tapa luoda rauhaa kehoon. Käsiesi paine auttaa lapsesi aisteja ymmärtämään kehon rajat. Käytämme usein hierontapalloja, joiden pienet nystyrät stimuloivat ihoa ja kroppaa. Älä hiero kovemmin kuin mitä omiin käsiisi tuntuu hyvältä, ja tarkkaile koko ajan, pitääkö lapsesi siitä.

Leikki nro 4: Silitä pientä koiraa

Leikkikää, että lapsesi on pieni koira, joka rakastaa sitä, että hänen koko vartaloaan silitetään. Se on enemmän kuin pelkkä hieronta, joka stimuloi lihas-nivelaistia. Monet lapset nauttivat myös siitä, että heitä silitetään kuin he olisivat pieniä koiranpentuja. Kehon silittäminen kohta kohdalta tarjoaaa erilaisen ärsykkeen, ja jotkut lapset pitävätkin silityksestä enemmän kuin hieronnasta.

Leikki nro 5: Rullailu

Pilatespallon päällä rullailu stimuloi lihas-nivelaistia. Kun liikut/kun sinua liikutetaan pallon päällä, keho keskittyy tuntemaan pallon pinnan ja mukautumaan rennosti sen päälle. Voit myös kokeilla käyttää nystyräpintaista palloa, joka antaa aisteille entistä enemmän havainnoitavaa ja tarjoaa siten hieman lisätyötä lapsen hermostolle.

Suuri nystyräpintainen pallo vähentää motorista levottomuutta

 

Pitäkää hauskaa rentouttaessanne levotonta pientä vartaloa – ja nukkukaa hyvin.

Terveisin Ann Helene Kristensen ja Leluakatemia.

Kommentit
Kerro meille mielipiteesi