5 taitoa, jotka lapsesi oppii leikkimällä lajitteluleikkejä

Lajitteluleikit kehittävät lapsen älykkyyttä
18. joulukuuta 2023

Miksi lajitteluleikkien leikkiminen on lapsille kehittävää?

Kun lapsesi leikkii, se ei ole oppimisen vastakohta. Ero leikin ja oppimisen välillä on meidän aikuisten keksimää. Eläimet, kuten lapsetkaan, eivät tee eroa näiden kahden asian välille. Kun jokin on hauskaa tai jännittävää, kehittää se lapsen taitoja kuin itsestään. Kun ajattelet asiaa, toimii se juuri näin sinun itsesikin kohdalla.
Kun lapsesi leikkii puupalikoilla, rakentaa robotteja, tekee helminauhoja tai järjestää nuken vaatteita syvän keskittyneesti, on se aikuisten näkökulmasta tapa hahmottaa ja jäsennellä maailmaa leikin kautta. Mutta me Leluakatemiassa katsomme asiaa niin, että näissä leikeissä on jotain yhteistä. Lapsesi valitsee tietyt esineet toimintaansa varten, järjestää ne koon, värin, toiminnon tai mallin mukaan ja käyttää niitä sitten leikissä sopivassa tarkoituksessa.

Jos katsot tarkasti, uskomaton määrä ihmisen toimintoja liittyy jonkinlaiseen lajitteluun. Maailman lukemattomien ärsykkeiden käsittely olisikin mahdotonta ilman niiden lajittelua eri luokkiin. Asioiden, värien, sanojen, tunteiden ja muiden olentojen sekä kokemusten lajittelu ja luokittelu kulkevat käsi kädessä. Ne ovat ehdottoman perustavanlaatuisia taitoja, jotta voimme kokea ympäristömme ja antaa sille merkityksen – sekä ymmärtää itsemme suhteessa ympäristöömme.

Yksinkertaisesti sanottuna lapsesi saattaa haluta keltaisen perheen muuttavan alla olevassa kuvassa näkyvään keltaiseen taloon. Lapsesi katsoo perhesetin hahmoja ja näkee, että koiria on useita eri värejä. Mikä niistä sopii keltaiseen taloon? Ai - tuossa onkin keltainen. Entä tämä violetti? Ei, se on kyllä söpö, mutta se sopii violettiin taloon. Sitten sen voi laittaa toistaiseksi sivuun muiden koirien kanssa.

dreng, der leger sorteringsleg

Lapsi oppii ymmärtämään maailmaa ja itseään lajitteluleikkien avulla – muun muassa

Sama lajittelu- ja luokitteluprosessi toistuu leikissä helmien, robottien ja nukenvaatteiden kanssa. Koko ajatusketju, joka käsittää kysymykset: "Mikä se on", "Miten voin käyttää sitä" ja "Mikä sopii sen kanssa yhteen tai eroaa siitä", on erityinen tapa lajitella maailmaa, ja harjoitamme sitä hyvin varhaisesta vaiheesta lähtien. Lajittelu ja luokittelu on yksinkertaisesti perustavanlaatuinen tapa uusien sanojen, käsitteiden ja kokemusten hankkimiseen. Ymmärtääksemme, mitä jokin on ja tarkoittaa, meidän on ymmärrettävä, miten se eroaa jostain muusta.

Leikit, jotka sisältävät lajittelua - tai selkeät lajitteluleikit, joissa koko pointti on lajitella esineitä, numeroita tai sanoja erityisiin luokkiin, auttavat lastasi harjoittelemaan ajatusprosessia maailman ja itsensä ymmärtämisessä. Riippumatta siitä, mitä lajitellaan. Jos lapsellesi voisi olla hyötyä tiettyjen lukujen, sanojen tai käsitteiden harjoittelusta, keskittykää lajitteluleikkeihin, jotka käsittelevät näitä teemoja.

Yli 17 vuoden aikana olemme saaneet Leluakatemiassa koottua kattavan valikoiman lajitteluleluja ja aktiviteetteja, jotka vahvistavat lapsesi lajittelu- ja luokittelutaitoja. Pidämme jatkuvasti silmällä kansainvälisten lelumarkkinoiden valikoimaa ja ostamme sisään sen parhaimmistoa, jotta nämä tuotteet olisivat kaikkien asiakkaidemme saatavilla.

Haluatko saada tarkemman käsityksen siitä, mitä lapsesi voi oppia lajitteluleikkien leikkimisestä?
Esittelemme 5 taitoa, jotka kehittyvät, kun lapsesi leikkii lajitteluleluilla tai leikkii lajitteluleikkejä:

1: Lajitteluleikit kehittävät lapsesi sanavarastoa

sorteringsleg med dyrefigurer

Istukaa yhdessä alas jonkin sellaisen lelun kanssa, josta lapsesi pitää. Se voi olla esimerkiksi setti, jossa on hienoja eläinhahmoja, ajoneuvoja tai kimaltelevia timanttihelmiä. Kysy sitten lapseltasi, mitkä sopivat yhteen, ja miksi. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa lajitella. Ole utelias ja yritä ymmärtää, mikä logiikka lapsellasi on valitun lajittelustrategian takana. Voitte jutella siitä ja voit auttaa lasta sanoittamaan vielä paremmin, miten eläimet on lajiteltu. Ehkä voi myös lajitella muilla tavoilla? Mitkä eläimistä syövät kasveja? Mitkä osaavat lentää? Mitä ajoneuvoja löytyy teidän kulmiltanne? Mitkä timantit ovat punaisia? Se voi nopeasti muuttua hyväksi keskusteluksi monista erilaisista asioista, joista ei muuten juurikaan tule puhuttua. Muista olla kärsivällinen ja anna lapsellesi aikaa miettiä vastauksia. Lähtökohtana ei pitäisi olla ratkaisun löytäminen, vaan ihmettely ja kysymysten esittäminen. Sillä maailma todella on ihmeellinen.

2: Lapsi voi harjoitella matematiikkaa lajittelemalla

Yllä näet todella hyvän esimerkin siitä, kuinka lapsesi voi oppia lajittelemaan numeroita koon mukaan käyttämällä Newméro-matematiikkapalikoita.
Lasten oppimistyylit ovat erilaisia, kuten olet ehkä kuullut päiväkodissa tai koulussa. Oppimistyyli, josta monet lapset hyötyvät, on se, että he saavat työstää käsillään jotain fyysistä, kun on tarkoitus oppia abstrakteja käsitteitä, kuten numeroita tai erilaisia laskutoimituksia.
Tässä tarkoituksessa lajittelu toimii aivan loistavasti ja on olennainen tapa opettaa lasta ymmärtämään tärkeitä seikkoja, kuten lukujen välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä. Lajittelujärjestelmät, kuten Newmèro, ovat loistava tapa opettaa lapsellesi lukujen arvoa ja sitä, että jokin on suurempi tai pienempi kuin toinen. Voitte myös tehdä pieniä laskutoimituksia ja lajitella esimerkiksi eläinhahmoja.

3: Lapsesi voi oppia puhumaan tunteistaan ja ymmärtämään muiden tunteita lajittelemalla

Kaikki ihmiset hyötyvät sympatian ja empatian tunteen harjoittamisesta – toisin sanoen muiden tunteiden tunnistamisesta ja ymmärtämisestä. Myös – tai ehkä erityisesti – silloin, kun ne eroavat omista tunteistamme. Toisten ihmisten ilmeiden ja kehon kielen tulkitseminen voi olla hankalaa. Mutta se on usein tapa, jolla ymmärrämme muiden ihmisten tunteita, koska tunteista voi olla vaikeaa puhua. Järjestämällä lajitteluleikkejä, joissa teemana ovat tunteet ja tunneilmaisut, voit parantaa lapsesi kykyä lukea toisten tunteita, ilmaista omia tunteitaan ja saada paremman sanavaraston tunteisiin liittyen. Tutustu valikoimamme hienoihin leluihin, joiden teemana ovat tunteet ja harjoitelkaa yhdessä empatiataitoja. Leluja voi myös lajitella ja luokitella. Katso esimerkiksi nämä valokuvakortit erilaisista ilmeistä tai tämä tunteellinen ananas. Valikoimassamme on myös upeita kirjoja, joissa kuvataan tunteita erittäin hyvin, ja niitä voi siksi käyttää harjoittelussa mainiosti.

4: Opetelkaa luomaan sekvenssejä lajittelemalla

Sekvenssien luominen tarkoittaa asioiden ryhmittelyä tiettyyn järjestykseen. Jotain tulee ennen tai jälkeen jotain muuta, jotta tietty tulos saavutetaan. Se on näin ollen tarpeellinen osa lajittelua, jotta voidaan puhua ilmiöstä jotain ennen ja jonkun jälkeen. Lajittelu voi olla yksinkertaisuudessaan olla kokoeron mukaan jaottelua (pienempi-suurempi) tai värien perusteella jaottelua (sininen/punainen), mutta sekvenssityyppisessä lajittelussa kyse on lajittelusta tiettyyn järjestykseen. Lapsellesi tämä on tuttua saduista, tai kun puhutaan siitä, mitä tänään tapahtui: Enni otti Vilppu-aasin mukaan päiväkotiin, sitten Vilppu katosi ja kaikki etsivät häntä, sitten se löytyi ja sitten Enni oli taas iloinen…Tai ensin nousitte aamulla ylös, sitten kävitte kaupassa, sitten leikitte leikkikentällä, sitten lapsesi löi polvensa, sitten siihen puhallettiin ja laitettiin tsemppilaastari ja sitten syötiin välipalaa. 
Kyky luoda sekvenssejä on kykyä ymmärtää lajittelua tietyissä aikaraameissa. Kykyä ajatella vähän pidemmälle kuin nykyhetken tapahtumat. Se vahvistaa lapsesi kykyä suunnitella ja jäsentää kaikkea aina heräämisestä ja kouluun lähtemisestä monimutkaisten laskelmien laskemiseen ja valtavien stadionien rakentamiseen rakennuspalikoista. Jostain on aloitettava, ja sen voi tehdä vain, jos osaa ajatella sekvensseissä ja luoda niitä. 

5: Myös elämäntaidot voivat vahvistua lajittelemalla

skoledreng der kan sortere i sit liv selv

Lajittelu on perustaito. Mutta se on myös taito, joka on todella kovassa käytössä meidän aikuistenkin keskuudessa. Lajittelemme esimerkiksi jätteitä joka ikinen päivä, ja haluamme opettaa sen myös lapsillemme. Järjestelemme kaikkea aina pähkinöistä silkkisolmioihin, ja silloin, kun raivaamme laatikoita, kaappeja ja autotalleja luodaksemme lisää tilaa ja saavuttaaksemme järjestyksen avulla mielenrauhaa. Ehkä olet myös järjestänyt lastenhuoneen Montessori-tyyliin luodaksesi lapsellesi paremmat mahdollisuudet leikkiin.
Lajittelemme sovelluksiamme puhelimessa, lajittelemme ystäväpiiriämme, lajittelemme sukkiamme. Teet sekvenssejä, kun kerrot jollekin, mitä teit viikonloppuna, ja samoin silloin, kun olet ruokaostoksilla. Kaupassa tuotteet on järjestetty ryhmittäin eri elintarvikkeiden mukaan ja myös sen mukaan, minne sinä asiakkaana menet ensimmäiseksi, minne sen jälkeen ja minne viimeiseksi, eli sekvensseihin.

Kun kiinnität siihen huomiota ensimmäisen kerran, huomaat kaikkialla lajittelua, järjestystä ja luokittelua. Sinulla on siis runsaasti tilaisuuksia keskustella lapsen kanssa siitä, mikä sopii yhteen, mitkä asiat ovat keskenään erilaista ja mikä tulee ensin tai viimeiseksi. Kun lapsesi harjoittelee täsmällistä lajittelua tapana luoda yleiskuva jostakin, tulee siitä kyky, josta on käytännön hyötyä ja joka antaa mielenrauhaa monissa eri tilanteissa. Niin tavaroita kierrättäessä, matkalaukkua pakatessa, yhtälöitä ratkoessa tai kun lapsi kaipaa rauhaa kiireisenä arkipäivänä.
Lajittelu, luokittelu ja sekvenssien tekeminen lisää lapsesi itsenäisyyttä, omatoimisuutta ja elämäntaitoja…

...ja useimmat lajitteluleikit ovat kultaa myös hienomotoriikalle, kun lajittelusettien pieniä osia pitää poimia, tutkia ja siirrellä oikeaan paikkaan.

Nautinnollista lajittelua!

 

Related posts