Montessori: Uusi, vanha näkökulma lasten oppimiseen

Montessori - vapaata leikkiä tarkkoja sääntöjä
20. helmikuuta 2024

 

Oletko jo kuullut Montessorista? Tai ehkä aihe on sinulle jo täysin tuttu, eikä sinun tarvitse lukea tämän enempää. Meille Leluakatemiassa tämä lasten oppimista ja leikkimistä koskeva Montessori-metodi on melko uusi asia, josta opimme itse vasta äskettäin. Vaikka metodi on yli 100 vuotta vanha.

Jos sinulla taas ei ole aavistustakaan siitä, mikä tai kuka Montessori on, niin jatka ihmeessä lukemista.

Saat tämän blogikirjoituksen lopusta myös konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka voit itse luoda opettavaisen ympäristön lapsellesi Montessorin keinoin.

Montessori-metodi: Inspiroivia kerhopäiviä

Jokaisessa lapsessa on valtavasti potentiaalia kehitykseen jo syntyessään ja he rakastavat oppia uusia asioita. Lapsille on hyödyllistä päästä aktiiviseksi osallistujaksi kaikenlaisiin toimintoihin.

Tämä idea lasten aktivoimisesta ja mukaan ottamisesta on useimmille nykyajan vanhemmille melko päivänselvää. Nykyään tiedetään, että passiivinen oppiminen ja penkillä istuminen on vaikeaa todella monelle ihmiselle. Ja me Leluakatemiassa olemme täysin samaa mieltä.

Inspiroiduimme kuitenkin valtavasti ja opimme paljon uutta, kun vierailimme päiväkodissa, jossa käytetään Montessoripedagogiikkaa. Huomasimme heti, että meillä on jotain yhteistä: mekin rakastamme sitä, kun lapset tulevat leikin kautta fiksummaksi.

Opimme myös, että sekä pienet että suuremmat hyvinvarustetut leikkiympäristöt saavat lapset oppimaan täysin itsenäisesti, ilman meidän aikuisten jatkuvaa sekaantumista.

Mitä on Montessoripedagogiikka?

Montessoripedagogiikan kehitti jo yli 100 vuotta sitten italialainen pedagogi Maria Montessori.

Montessoripedagogiikassa tai Montessori-metodissa erityistä on se, että vapaa leikki ja mielikuvitus korostuvat ja saavat tärkeämmän roolin, jos verrataan perinteiseen suomalaiseen käsitykseen lasten oppimisesta.

Montessori on osittain hieman kiistanalainen – ja sitä se oli myös 100 vuotta sitten, kun italialainen Maria Montessori julkaisi metodin periaatteet – sillä siinä lasten oppimisen pedagogiikan perusperiaattena EI ole vapaa leikki ja mielikuvitus, vaan vapaus ja itsenäisyys vahvasti käsi kädessä. Tähän kuuluu myös valmiiksi varustettu ympäristö, jossa lapset pystyvät toimimaan ja olemaan itsenäisesti.

Montessorin mukaan lapset oppivat helpommin, kun heidän ympäristönsä on tarkoituksella suunniteltu siten, että he pystyvät toimimaan omavaraisesti.

Päiväkodissa, jossa kävimme vierailulla, oli tarkkaan valittuja leluja, palikoita ja Rubens-nukeilla varustettuja nukenvaunuja, joilla kaikilla oli oma erityinen tarkoituksensa. Kaikki varusteet oli aseteltu huolellisesti ja tietyllä tavalla. Järjestelystä näki, että siinä on ajateltu jonkin tietyn aihealueen oppimista.

Lapset kokeilivat, leikkivät ja neuvottelivat vapaasti omien toiveidensa ja osaamisensa mukaan, mutta siinä ei kuitenkaan ollut pelkästään kyse vapaasta leikistä materiaalien ja lelujen suhteen. Kaikilla esineillä sekä toiminnoilla oli oma erityinen roolinsa. Jokainen lapsi pääsi todella kukoistamaan omien taitojensa ja kykyjensä mukaan tässä upeassa ja erittäin kotoisassa tilassa.

Montessori-metodin 5 periaatetta

  1. Kunnioitus, itsenäisyys ja osallistuminen
    Tosiaan, ensimmäinen kohta sisältääkin jo kolme periaatetta. Meidän tulee osoittaa lapsillemme kunnioitusta ja ystävällisyyttä, jos haluamme heidän osoittavan kunnioitusta ja ystävällisyyttä meitä ja muita kohtaan. Toisen pakottaminen tiettyyn leikkiin ei ole tapa osoittaa kunnioitusta.

    Meidän tulee edesauttaa lapsia olemaan itsenäisiä tarjoamalla heille sopivia vaihtoehtoja, joiden avulla he kokevat pystyvänsä tekemään omia valintoja. Kaiken keskipisteenä on opettavainen ympäristö, jonka tarvikkeita lapset voivat opetella hallitsemaan, ja joka innostaa lapsia osallistumaan sekä itsenäisesti että ryhmässä.

  2. Vastaanottavainen mieli
    Lapset eivät yksinkertaisesti pysty lopettamaan oppimista. He oppivat ympäristöstään, muilta lapsilta sekä muilta aikuisilta. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että leikkiympäristö on järjestetty ja varustettu vastaamaan tietyn kehitysvaiheen tarpeita.

  3. Erityiset herkkyyskaudet
    Jokaisen ihmisen lapsuudessa on tiettyjä aikoja, jolloin he ovat innokkaita ja avoimia oppimaan jotain uutta. Näiden kausien aikana on helpompaa oppia ja kehittää tiettyjä taitoja, kuten kirjoittamista tai häviämistä ja voittamista.

    On meidän vanhempien sekä varhaiskasvatuksen ja koulun opettajien vastuulla nähdä lapset yksilöinä, ja siten tarjota tarpeeksi haastavia tehtäviä ja mahdollisuuksia oppimiseen.

  4. Valmisteltu ympäristö
    Lapset oppivat parhaiten ympäristössä, joka on erityisesti suunniteltu heitä varten ja heillä on mahdollisuus toimia itsenäisesti.

    Voit valmistella ympäristön ja stimuloida lapsesi älykkyyttä ja logiikkaa esimerkiksi hankkimalla tarjottimen/astian, tyhjiä kulhoja ja lusikan, sekä kulhon, johon olet laittanut helmiä ja kuivattuja herneitä. Lapsesi pääsee testaamaan taitojaan – hänen tulee joko kaataa nämä pienet pallurat kulhosta toiseen tai lajitella ne lusikalla useampaan kulhoon.

    Ideana on, että lasten ympäristöön on sijoitettu tarvikkeita ja materiaaleja, jotka ovat tärkeitä heidän kehityksensä kannalta. Esineet ja niiden sijainti ympäristössä eivät ole lainkaan sattumanvaraisia vaan todella tarkkaan harkittuja.

    Tässä on myös tärkeää se, että lapsi pääsee itse valitsemaan erilaisten materiaalien väliltä. Näin varmistetaan, että oppiminen tapahtuu itsenäisesti.

  5. Auto-education - itsenäinen oppiminen 
    Maria Montessori kehitti termin Auto-education. Tämän voi kääntää itsenäiseksi oppimiseksi ja se tarkoittaa, että lapsesi voi todella opettaa itselleen monia uusia asioita, sekä oppia sitä kautta itsehallintaa ja itsenäistymistä.

    Montessori-ohjaajien tehtävänä ei yleensä ole opettaa lapsia, vaan olla läsnä ja järjestää tila siten, että lapset huolehtivat oppimisesta itse.

Lapset, jotka ovat aktiivisesti osallisina valmiiksi varustetussa ympäristössä ja tekevät itsenäisiä valintoja, oppivat täysin omavaraisesti ja omien taitojensa mukaisesti.

Kuinka Montessoria voi hyödyntää käytännössä?

Mielestämme tämä kuulostaa erittäin hyvältä pedagogiselta käytännöltä, jossa näyttäisi olevan paljon tervettä järkeä. Mutta mitä nyt? Kuinka nämä periaatteet voi ottaa käyttöön niin päiväkodissa, koulussa kuin kotonakin?

  • Tilat ja ympäristö tulee suunnitella ja valmistella huolellisesti (periaate 4),
  • jotta lapsella on intoa oppia itsenäisesti (periaate 1 ja 2), omien valmiuksien (periaate 3) ja taitojensa mukaan (periaate 5).
  • Lapsen tulee pystyä hallitsemaan ympäristöään ja suorittamaan tehtäviä itse. Aikuisten ei tule sekaantua ja määrätä lasten leikin suuntaa erilaisilla pedagogisilla ohjeilla ja säännöillä. Montessori opettaa myös sinua huomioimaan ja ohjaamaan lastasi aivan uudella tavalla.

Montessorissa ei katsota, ovatko käytettävät materiaalit esteettisesti miellyttäviä, ympäristöystävällisiä tai cooleja kuten dinosaurukset.

Tärkeintä on luoda stimuloivia tiloja, jotka haastavat lapsesi juuri sen hetkisiä taitoja. Tämä tarkoittaa, että sinun on tarkkailtava lapsesi leikkejä täysin uudesta näkökulmasta – ja miksi et tekisi siitä hauskaa myös itsellesi!

Montessori-leikki - Voinko saada konkreettisen esimerkin?

Kaikki tämä voi ensiksi tuntua erittäin abstraktilta käsitteeltä. Käytetään esimerkkinä yhtä lasten kaikkien aikojen ikisuosikkia… nimittäin… saisimmeko tähän rumpujen pärinää:

Leikkikeittiö

Leikkikeittiön voi löytää monissa eri muodoissa, väreissä, materiaaleissa, ja niihin on saatavilla valtava määrä tarvikkeita. Muun muassa mainittakoon jäätelökioski, vohvelirauta, ketsuppipullo, kokin hattu, avokadot, pikkuleivät ja hampurilaiset.

Löydät Leluakatemiasta upean valikoiman ja saamme jatkuvasti uusia tarvikkeita, sillä leikkiruoat ja leikkikeittiöt kehittyvät yhtä nopeasti kuin moderni ruoanlaitto.

Ehkä juuri lasten luonnollinen kiinnostus matkimista kohtaan tekee leikkikeittiöstä niin suositun lelun. Mutta Montessori-lasit päässä, lapsesi leikkikeittiön järjestäminen on hieman erilainen tehtävä, joka voi tuoda päivään hauskaa haastetta!

Sinun tulee nimittäin päättää, mitä leikkikeittiössä pitäisi tapahtua. Tee päätös tarkkailemalla ensin lapsesi kehityksen tasoa. Mihin asioihin tulisi keskittyä juuri tällä hetkellä? Kuinka varustat leikkikeittiön antamaan sopivaa haastetta lapsellesi?

Esimerkkejä Montessori-leikeistä leikkikeittiössä

Ida on 5-vuotias ja rakastaa laskea kaikki asiat:

Etsi siis tarvikkeita, joissa keskitytään numeroihin ja helppoihin laskutehtäviin.

  • Osta upea kassakone, jossa on myös “oikeaa” rahaa.
  • Tee laatikkoja, joiden etupuolen numero määrää kuinka monta hedelmää jokaiseen laatikkoon kuuluu laittaa.
  • Tehkää yhdessä tarjouskyltti, jossa lukee “4 appelsiinia 1 eurolla”.
  • Kirjoita ostoslista tuotteilla ja määrillä.
  • Tee pieniä kylttejä, joissa näkyy laatikossa olevien lusikoiden, lautasella olevien muffinssien sekä koukussa roikkuvien pyyhkeiden määrät. Ehkä aterimia ja lautasia tulisi olla yhtä monta?
  • Tähän ei tarvita kuin muutamia valkoisia tarroja ja puoli tuntia aikaa, mutta sillä on valtava vaikutus lapsen leikkiympäristöön (Montessorin mukaan).

 

Noa on 3-vuotias ja tykkää koskea ja lajitella esineitä sekä laittaa niitä laatikoihin:

  • Pidä huoli, että jokaisella piirustuksella ja maalauksella on oma paikkansa – mikä kuuluu minnekin.
  • Yritä luoda monta erilaista pintaa kosketusaistin stimuloimiseksi (esim. letitetty, sileä, pyöreä, kylmä ja/tai kaareva pinta.)
  • Selvitä, innostuuko lapsesi enemmän järjestyksen ylläpitämisestä vai järjestyksen luomisesta sotkun keskellä. Näissä on nimittäin paljon eroa.
  • Noan järjestyksentarvetta kannattaa myös häiritä hieman, jotta hän huomaa, että sotku ja epäjärjestys on myös täysin normaalia ja vaaratonta. Niin kauan kuin lapsi osaa itse luoda järjestystä ympäristöönsä, joka on luotu hänen tasolleen, niin siistimmätkin lapset oppivat rauhoittumaan sotkun keskellä. Leikkikeittiö toimii loistavasti myös tähän käyttötarkoitukseen!

 

2-vuotias Emma juttelee paljon väreistä ja niiden nimistä:

  • Asettele leikkikeittiöön pieniä laatikoita eri väreissä – esim oranssi, vihreä ja keltainen ja lajittele värikkäät leikkiruoat ja tarvikkeet oman väriseen laatikkoon.
  • Näin lapsesi voi itse järjestää leikkikeittiön välineet, harjoitella värien tunnistamista ja kasvattaa sanavarastoaan. 
  • Etsi kaikki erilaiset hedelmät, jotka ovat saman värisiä ja etsi myös sama hedelmä eri värisenä.

Saitko tästä inspiraatiota? Löydät monet erilaiset Montessori-lelut täältä.

 

Montessori – Ota sen verran inspiraatiota kuin haluat

Inspiroidu Montessori-metodista ja ota käyttöön ne menetelmät, jotka katsot itse järkeviksi.

Maria Montessorilla oli nimittäin melko tiukka asenne siitä, että lasten ympäristö tuli sisustaa yksinomaan luonnonmateriaaleilla – omasta mielestämme tämä on miltei mahdotonta, eikä nykypäivän muovi ole samaa kuin mitä se oli 40 vuotta sitten.

Mutta tässä saat tehdä itse omat valintasi. Meistä oli aivan mahtavaa vierailla Montessori-päiväkodissa sekä saada uutta inspiraatiota lasten leikistä ja oppimisesta.

 

Muista, että saat itsekin pitää hauskaa, kun ryhdyt järjestämään lapsesi leikki- ja oppimisympäristöä!

Kommentit
Kerro meille mielipiteesi
Your email address will not be published