Tämä kannattaa tietää lasten työmuistista ja sen vahvistamisesta

Poika, jolla on heikentynyt työmuisti
29. tammikuuta 2024

Mitä työmuisti tarkoittaa?

Jotkut vanhemmat saavat kuulla päiväkodissa tai koulussa, että heidän lapsensa on vaikea muistaa, mitä aikuiset heille kertovat.

Uusien asioiden oppiminen on vaikeaa, jos ei muista kovin hyvin. Siinä ei ole mitään uutta. Mutta viime vuosina ammattilaiset ovat puhuneet enemmän "työmuistin" käsitteestä, jos uuden oppiminen on lapsella odotettua hitaampaa.

"Koulussa sanotaan, että lapsellani on heikentynyt työmuisti. Mitä minun pitäisi tehdä? Onko olemassa jotain hyvää vinkkiä työmuistin harjoittamiseen?", ovat jotkut huolestuneet vanhemmat kysyneet meiltä.

Siksi teimme sinulle jutun työmuistista, josta saat lisätietoja mm. seuraaviin asioihin liittyen:

  1. Millainen muisti on työmuisti?
  2. Miltä alentunut tai heikentynyt työmuisti tuntuu lapsestani?
  3. Kuinka autan lastani, jos hänellä epäillään alentunutta tai heikentynyttä työmuistia?
  4. Kuinka teen työmuistin harjoittelusta lapselleni hauskaa?

Toivomme, että saat tästä jutustamme tietoa ja inspiraatiota aloittaa työmuistin leikkimisen vahvemmaksi lapsesi kanssa.

Hyviä lukuhetkiä.

Tyttö, jolla on heikentynyt työmuistiTyttö, jolla on heikentynyt työmuisti

Mikä on työmuisti?

Työmuisti on erityisen muistamisen tavan käsite, joka tulee toimintaterapiasta ja neurologiasta.

Se on oikeastaan vain uusi sana lyhytaikaiselle muistille. Aiemmin muisti jaettiin pitkäkestoiseen muistiin ja lyhytkestoiseen muistiin. Mutta tästä jaottelusta on alettu luopua, koska lyhyt/pitkä aika on melko epätarkka käsite, eikä kerro oikeastaan mitään siitä, mitä muistetaan tai miten. Erilaiset muistamisen tavat eivät myöskään välttämättä koske asioita, joita pysyvät muistissa pitkään tai lyhyesti. Nykyään termiä työmuisti käytetään lyhytkestoisen muistin sijaan kouluissa ja päiväkodeissa, joissa kasvatuksellinen ja psykologinen painopiste on varmistaa lasten hyvinvointi ja viihtyvyys samalla kun he oppivat uusia taitoja.

Jako erilaisten muistityyppien välillä ei ole täysin yksinkertainen. Mutta ammatti-ihmiset ovat nykyään paljon tietoisempia aistien roolista muistamisessa. Siitä, kuinka uusi tieto tai kokemukset tallentuvat aivoihin ja kuinka haemme tämän tiedon ja kokemuksen uudelleen, kun tarvitsemme niitä.
Aisteilla on nimittäin todella paljon tekemistä uuden tiedon lajittelun ja muistiin tallentamisen kanssa, jotta tieto on helppo palauttaa uudelleen mieleen nopeasti ja ponnistelematta.

Uuden oppiminen vaatii muistamista

Muisti on meille välttämätön, jotta voimme oppia uusia asioita ja kehittyä. Kun se temppuilee - kuten se voi tehdä monissa eri tilanteissa ja kaikenikäisillä ihmisillä – saattaa se aiheuttaa ongelmia.

On myös muita tekijöitä, jotka ovat tärkeitä oppimisen kannalta - joten muisti tulee aina nähdä lapsen ympäristön perspektiivistä, ja niistä lähtökohdista, jotka lapsella on uuden oppimiselle.
Oppiminen liittyy läheisesti turvallisuudentunteeseen, keskittymiskykyyn, uteliaisuuteen ja motivaatioon - mutta tässä kirjoituksessa keskitymme työmuistin rooliin uusien asioiden oppimisessa.

Normaalisti emme ajattele lainkaan, miten kävellään tai miten päin hammasharja laitetaan suuhun. Lapsesi ei mieti, miten taputetaan, tai miten oma nimi sanotaan. Jokainen teko ja taito on tulosta jostain, mitä olemme ennen tehneet ja siksi muistamme, kuinka tehdä sen. Joskus se vaatii toistoja, joskus se jää mieleemme ensimmäisellä kerralla.

Jokainen pieni liike on jotain, jonka olemme oppineet tekemään. Vaikka oikealle katsominen tai vesilasin juominen. On myös toimintoja, jotka ovat kehon automaattisia refleksejä. Kuten yskiminen tai virtsaaminen. Mutta useimmat taidot ja teot ovat jotain, mitä opimme.

Kun lapsellasi on haasteita oppia uusia asioita koulussa tai päiväkodissa, voi olla, että lapsesi henkinen kovalevy temppuilee – eli lapsesi työmuisti.
Saattaa myös olla, että lapsesi opettaja tai päiväkodin pedagogi on yhdessä kanssasi havainnut, että lapsellasi on vaikeuksia oppia uusia asioita, ja nyt hän kartoittaa, voisiko se johtua muistista – jota on mahdollista parantaa.

Miltä heikentynyt työmuisti tuntuu?

Työmuisti varmistaa, että muistamme numeroyhdistelmät, yksityiskohtaiset tiedot, sanat ja muut faktatiedot.

Jos se ei toimi kovin hyvin, niin uudet asiat, jotka lapsesi on päiväkodissa ja koulussa opittava, eivät jää mieleen, vaan menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Silloin aivojen suodatin on ikään kuin liian väljä, ja liian paljon tärkeää tietoa pääsee vuotamaan ulos.

Työmuisti ei ole tunneperäistä samalla tavalla kuin silloin, kun muistelemme vaikka mummon lihapullia haju- ja makuaistin kautta, tai kun tunnemme tuntoaistin avulla, kuinka kylmää on uida meressä vielä toukokuussa, kun ensimmäiset lämpimät päivät houkuttelevat veden äärelle. Työmuisti sen sijaan ei kuljeta lastasi samalla tavalla takaisin tiettyyn tilanteeseen tai muistoon.

Se tietää, miten jokin toimii, miten tehtävä ratkaistaan tai miten jokin suoritetaan.

Hieman yksinkertaistettuna se on sisäinen ohjekirjastomme aina sanoista kellon osaamiseen tai kolmion pinta-alan laskemiseen. Mitä useammin toistat jonkin asian ohjeiden mukaan, sitä vähemmän sinun täytyy ajatella sitä seuraavalla kerralla, ja sitä enemmän voit oppia uusia asioita.
Suhteessa konkreettiseen muistoon vaikka kesänvietosta mummolassa, on työmuistissa kyse jostakin muusta. Kesänvietto mummolassa jää mieleen vaikka kerrasta. Kun taas halutaan vaikka oppia ajamaan pyörällä, pitää aktivoida työmuisti. Mitä lihaksia tarvitaan milloin ja missä järjestyksessä? Millaista liikenne on nyt, mikä on oikea ja vasen. Toisto on kaiken a ja o. Sekä kesänvietto mummolassa että pyöräily vaativat muistia, mutta erilaista.

Kun teemme jotain ensimmäistä kertaa, tai jotakin selitetään meille ensimmäistä kertaa, uusi tieto tallentuu aivoihimme ”ohjeena”. Tämä koskee sekä asian mieleen jäämistä että sen tallentumista ”oikeaan paikkaan". Siten löydämme sen helposti uudelleen, kun seuraavan kerran tunnistamme tilanteen, jossa tarvitsemme kokemustamme kirjoittaaksemme kirjaimia, solmiaksemme rusetin, tilataksemme mansikkajäätelöä englanniksi tai löytääksemme neliöjuuren luvusta 25.

Työmuisti, kuten muutkin muistimuodot (ja aivojen prosessit yleensä), koostuu monista elementeistä, joten nyt siirretään fokus lapseesi.

Lyhyesti heikentyneestä työmuistista

Lapsella, jolla on heikentynyt työmuisti:

  • Saattaa olla vaikeuksia muistaa viestejä
  • Saattaa olla vaikeuksia toistaa jotain juuri näkemäänsä
  • Saattaa olla pieni sanavarasto verrattuna samanikäisiin lapsiin
  • Hän saattaa väsyä ja hämmentyä helposti
  • Hän ei ehkä halua mennä kouluun, koska se saattaa olla hänelle kuormittava kokemus
  • Hänelle saatetaan usein huomauttaa keskittymiskyvyn puutteesta tai muiden häiritsemisestä
  • Ponnistelee usein muistaakseen kaiken koulussa opeteltavan

Lapsesi tekee parhaansa, mutta työmuisti rasittuu, kun se ei toimi kunnolla. Kun työmuisti on ylikuormittunut, lakkaa se itse asiassa toimimasta. Se on aivojen tapa rauhoittaa tilanne ja pysäyttää rasitus. Pinnistely ei asiaa auta, vaan pelkästään vähentää motivaatiota oppia.

Koululaisen itsetunnolle on kovaa kokea, etteivät asiat jää hänen mieleensä. Kuvittele, että pakkaat koulureppua ja koet, että sisältö, jonka kaikki muut ilmeisesti ymmärtävät, on sinulle pelkkää siansaksaa. Silloin koulunkäynti voi tuntua raskaalta, eikö?

Skolepige med nedsat arbejdshukommelse, der pakker taskeSkolepige med nedsat arbejdshukommelse, der pakker taske

Mitä voin tehdä, jos lapsellani on heikentynyt työmuisti?

Jos lapsesi opettajat ottavat lapsesi muistamisen vaikeudet ja alentuneen tai heikentyneen työmuistin puheeksi, ota rauhallisesti. Se ei ole diagnoosi. Se ei ole mikään vika aivoissa, joka aiheuttaa lapsellesi ongelmia hänen loppuelämänsä ajan. Muista, että on monia muita asioita, joissa lapsesi on hyvä, ja tämä ei vain ole hänen ydinosaamistaan. Heikentynyt työmuisti ei ole lapsesi uusi identiteetti.

Se on ennemminkin lapsesi ominaisuus, jota sinä voit auttaa kehittämään. Lapsi ei vielä tarvitse työmuistia yhtä laajasti muissa ympäristöissä yhteiskunnassamme kuin koulussa, joten se ei ehkä ole ongelma. Mutta tapa, jolla lasten odotetaan oppivan koulussa, perustuu suurelta osin työmuistiin.

Saattaa johtaa pettymyksiin, jos lapsellasi on vaikeuksia muistaa kertotaulua tai laskutoimitusten tekoa tai varusteita, jotka pitää ottaa mukaan seuraavana päivänä. Onneksi suurin osa lapsista kasvaa ongelmasta ulos itsestään. Mutta niinä vuosina, jolloin työmuisti temppuilee, lapsesi saattaa kokea niin paljon negatiivisia tilanteita, että motivaatio koulunkäyntiin laskee.

Joten asia kannattaa silti ottaa perustellusti vakavasti ja selvittää, kuinka voit auttaa lastasi, jotta uusien asioiden oppiminen ja koulunkäynti maistuisivat taas hyvältä.
On nimittäin monia asioita, joissa sinä voit auttaa lastasi. Työmuistia voidaan harjoitella niin, että lapsesi tottuu muistamaan yhä enemmän kaikkia niitä pieniä faktoja, jotka juuri nyt eivät jää häneen mieleensä.

Kuinka harjoittaa lapsesi työmuistia

Voit auttaa heikentyneestä työmuistista kärsivää lastasi monella eri tavalla.
Voitte harjoitella pienten asioiden muistamista ulkoa, esimerkiksi lyhyitä vaiheittaisia ohjeita, joita voi harjoitella koulun tai päiväkodin ulkopuolella. Silloin lapsesi on rennompi, eikä hänen tarvitse hävetä muistamattomuuttaan muiden lasten ja ehkä myös aikuisten edessä. Turvallinen ympäristö yhdessä motivaation kanssa ovat avainasemassa lapsesi työmuistin parantamisessa.

  • Anna lapsesi yrittää muistaa ulkoa n. kolme asiaa, jotka pitää ostaa kaupasta. Vain kolme - kirjoita loput ostoslistalle. Tai kaksi asiaa, jotka pitää tehdä koulusta kotiin tultua. Tai kahden perheenjäsenen syntymäpäivät. Anna pieniä ja hyvin yksinkertaisia muistitehtäviä.
  • Pelatkaa esineiden sijainnin muistamista koskevaa peliä, josta tulee usein jo 3-vuotiaiden lasten suosikkipeli, ja joita vielä 6–7-vuotiaatkin jaksavat leikkiä. Valitse kolme esinettä yhdessä lapsesi kanssa, jotka mahtuvat helposti käteen. Mieluiten esineitä, joista lapsesi pitää, kuten pehmolelu, superpallo tai oma lempikuppi. Piilota esineet olohuoneeseen lapsesi katsellessa. Lapsesi tulee nähdä, minne piilotat ne. Pyöritä sitten lasta 3 kertaa ympäri, ja sitten hän yrittää löytää piilottamasi esineet. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta voi olla hauska tapa haastaa muisti.
  • Opeta lapsellesi tapoja, joilla jakaa läksyt pienempiin, hallittavimpiin osiin. Kokonainen sivu täynnä laskutoimituksia voi tuntua ylitsepääsemättömän vaikealta ja saada lapsen liukenemaan vähin äänin television eteen.
    Jos jaat yhteenlaskuja käsittelevän sivun pienempiin osiin, vaikka kolme tehtävää kerrallaan, on helpompi saada yleiskuva siitä, mitä seuraavaksi tehdään. Jätä muut laskelmat piiloon, kunnes ensimmäiset on tehty.
    Tehtävien jakaminen pienempiin osiin auttaa lastasi monissa tilanteissa, joten harjoitelkaa yhdessä yksittäisten vaiheiden tunnistamista isommissa tehtävissä.
  • Lukekaa loruja ja riimejä, harjoitelkaa laulujen sanoja autoa ajaessa tai astioita tiskatessa. Harjoitelkaa kymmeneen laskemista tai itsensä esittelyä muilla kielillä. Pienin askelin, ei liian paljoa kerralla. Kieli on todella hyvä tapa harjoittaa työmuistia, ja tutkimusten mukaan monikielisillä lapsilla on parempi työmuisti kuin vain yhtä kieltä äidinkielenään puhuvilla lapsilla.
  • Ole kärsivällinen. Ja vielä vähän kärsivällisempi. Näytä, että on täysin OK joutua toistamaan jotain monta kertaa ja unohtaa asioita. Näytä esimerkilläsi, että itsekin unohdat asioita tai teet päivän aikana asioita tavalla, joissa olisi parantamisen varaa. Näin helpotat lapseen kohdistuvia odotuksia. Oma työmuistisikin luultavasti ontuu silloin tällöin, joten kerro avainten ja syntymäpäivien unohtamisesta ja siitä kerrasta, kun veit roskapussin vahingossa mukana töihin asti. Tai (melkein) lähdit kotitossut jalassa ovesta ulos.
  • Toistakaa samoja toimintoja ja luokaa rutiineja päivään. Tällöin lapsesi ei käytä muistissaan olevaa tilaa pelkästään uusien asioiden oppimiseen, vaan hän voi käyttää työmuistia myös palauttamaan mieleensä, eli muistamaan, kaikki koulussa opitut uudet asiat. Lapsesi hyötyy rutiinien tarjoamasta rauhasta.

Mitkä työvälineet ja lelut ovat hyviä lapsille, joilla on heikentynyt työmuisti?

Meiltä Leluakatemiasta löytyy erilaisia työvälineitä ja leluja, jotka voivat auttaa vahvistamaan lapsen työmuistia.

  1. Lukujen opettelu ulkoa hyödyttää lasta erittäin paljon, sillä kun laskutoimitukset oppii ulkoa toiston kautta, ei joka kerta tarvitse käyttää muistikapasiteettiä laskutoimitusten tekemisen muistamiseen.
    Harjoitelkaa pienten lukujen kertotauluja. Voitte harjoitella käyttämällä narutaulukkoja, leikkimattoa, bOblesin taulukoita tai jotakin monista muista verkkokaupastamme löytyvistä taulukkotuotteista. Leluakatemian valikoimassa on myös oppimispelejä ja palapelejä, joiden avulla voi opetella esimerkiksi yhteen- ja vähennyslaskuja.
  2. Pelatkaa Kim-leikkiä esineillä, joista lapsesi pitää. Kim-leikkiin valitaan 10 esinettä ja piilotetaan ne liinan alle. Sitten nostetaan liinaa ja annetaan lapsen katsoa asioita esim. minuutin ajan. Poista sitten yksi esine samalla kun lapsesi katsoo poispäin. Lapsi katsoo uudestaan esineitä ja yrittää muistaa, mikä puuttuu joukosta. Leikissä voit käyttää mitä tahansa kotoa tai pihalta löytyviä asioita - tai esimerkiksi tämän setin esineitä.
  3. Kehoa on hyvä käyttää muistamisen tehostamiseen. Tanssikoreografia toimii erittäin hyvin, joten etsi vaikka netistä ulkoa opeteltava koreografia. Myös konsolipelit, joissa liikutaan urheilulajin tai musiikin tahtiin, voivat auttaa jonkin uuden taidon sisäistämisessä. Työmuistia voi harjoittaa myös leluvalmistaja Gongen loistavan Floorsurferin parissa. Floorsurfer-mahalaudan kanssa voi harjoitella tiedon säilyttämistä muistissa lihas- ja nivelaistin ja motoristen taitojen vahvistamisen kautta. Voit lukea lisää lihas- ja nivelaistin vahvistamisen hyödyllisyydestä oppimiselle täältä.

Kuten aiemmin mainittu, myös kieli on vahva väline työmuistin harjoittamiseen. Katso valikoimamme kieltä kehittävät lelut ja leikit, joiden parissa terävöityy myös muisti. Kysy rohkeasti neuvoja työmuistin harjoittamiseen myös kasvatuksen ammattilaisilta, kuten lapsesi opettajilta.

Kiitos, että luit tänne saakka!

Related posts